CEVISAMA 2011: הדירה מבקרת בתערוכת הקרמיקה בספרד

גם השנה המשיכה ספרד במסורת ונתנה במה ליותר מ-700 חברות להציג את מוצריהן בתערוכת הקרמיקה הגדולה בעיר ולנסיה. העיצובים הפכו מתוחכמים יותר, החומרים מגוונים יותר והחידושים מהפכניים יותר מבעבר. קבלו הצצה לאירוע שישפיע על כל תפיסת העיצוב שלכם בחדר האמבטיה, המטבח ושאר חללי הבית

מאת שלומית סאם-אקרמן | צילום יח´´צ | תאריך 16.2.2011

מיטב היצרנים ומשווקי הקרמיקה, האבן הטבעית והכלים הסניטריים התכנסו גם השנה בתערוכת CEVISAMA2011, האירוע הגדול מסוגו בו מוצגים כל העיצובים והחידושים בתחום.

התערוכה, המתקיימת בולנסיה שבספרד מזה 29 שנים, אירחה השנה יותר מ-700 נציגים מספרד ומחוצה לה כשכל אחד ואחד מהם סיפק הצצה לעיצובים המרהיבים, לטכנולוגיות המתקדמות ולשימושים המגוונים שניתן לעשות בקרמיקה.

מלבד מוצרי הקרמיקה שהיוו את מרכז התערוכה ניתן היה להתרשם גם ממגוון רחב של כלים סניטריים מעוצבים, ריהוט למטבח ולאמבטיה, אריחי זכוכית, אבן טבעית,בריקים ועוד.

יותר מ-700 נציגים מספרד ומחוצה לה סיפקו הצצה לעיצובים המרהיבים, לטכנולוגיות המתקדמות ולשימושים המגוונים שניתן לעשות בקרמיקה.מתחם התערוכה
יותר מ-700 נציגים מספרד ומחוצה לה סיפקו הצצה לעיצובים המרהיבים, לטכנולוגיות המתקדמות ולשימושים המגוונים שניתן לעשות בקרמיקה.מתחם התערוכה


מעצמת קרמיקה השלישית בגודלה בעולם

העובדה כי התערוכה מתקיימת דווקא בספרד אינה מקרית. מסורת ארוכת שנים של ייצור קרמיקה הפכה אותה ליצואנית השלישית בגודלה בעולם (אחרי סין ואיטליה) עם מחזור מכירות של כ-2.5 מיליארד יורו, נכון לשנת 2010. עיקר ההכנסות של ענף הקרמיקה בספרד הן מייצוא שכיום עומד על 188 מדינות בכל העולם ובראשן צרפת, רוסיה, ערב הסעודית, בריטניה, גרמניה וכן, גם ישראל.

מתברר כי בדרוג עשר המדינות המובילות לייצוא קרמיקה בספרד עומדת ישראל במקום השמיני והמכובד, באותה הרשימה עם מדינות כמו רוסיה, צרפת ובריטניה.

יוזמי התערוכה ראו את השוק בישראל כפוטנציאל לגדילה וסימנו אותו כאחד היעדים להגדלת הפעילות השיווקית בו. רק בשנת 2009 עמדו ההכנסות מן הייצוא לישראל על 38 מליון יורו וגדלו רק בשנה אחת בכ-42% לכ-54 מליון ב-2010.

חיפוי קירות בקרמיקה כבר לא שמור רק לחלל האמבטיה. סלון מעוצב עם קירות ותקרה המעוטרים בקרמיקה (צילום:יחצ)
חיפוי קירות בקרמיקה כבר לא שמור רק לחלל האמבטיה. סלון מעוצב עם קירות ותקרה המעוטרים בקרמיקה (צילום:יחצ)

מאריחים דקים ועד קרמיקה דמוית עץ

כ-200 מוצרים חדשים הושקו השנה בתערוכה. בתחום האריחים הקרמיים, הבשורה המרכזית השנה היא האריחים הדקים שמסתמנים כדבר הבא בתחום. יתרונם העיקרי הוא בהקטנה המשמעותית של עוביים תוך שמירה על תכונותיהם הפיזיות. בנוסף, כל תהליך הייצור שלהם כרוך בחסכון משמעותי באנרגיה, חסכון בחומרי הגלם, צמצום שטח האחסון ומשקל נמוך המקל על כל תהליך ההובלה. העובדה כי האריחים דקים מאוד משפיעה גם על אופן ההתקנה שלהם שכן קל מאוד להדביק אותם על קרמיקה קיימת ברצפה או בקיר.

מגוון הצבעים והטקסטורות התרחב. חדרי אמבטיה המחופים באריחי קרמיקה צבעוניים(צילום:יחצ)
מגוון הצבעים והטקסטורות התרחב. חדרי אמבטיה המחופים באריחי קרמיקה צבעוניים(צילום:יחצ)

גוונים וטקסטורות חדשות

השיפורים הטכנולוגיים בתחום הביאו ליצירתן של טקסטורות חדשות שמצעידות את אריחי הקרמיקה כמה רמות מעלה מבחינת המראה שהיה מוכר לנו עד כה. כך למשל, כגון קרמיקה דמוית עץ או קרמיקה במראה מתכתי שניתן היה לראות בתערוכה.

בתחום אריחי הפורצלן, פלטת הגוונים רק הולכת וגדלה ועומדת כיום על יותר מ-500 המותאמים לשלל הדרישות הארכיטקטוניות ועיצובי הפנים.

כאמור, כלים סניטריים וריהוט לאמבטיה גם היוו חלק נכבד מן התערוכה, כשהבשורה הבולטת בתחום זה הוא כל נושא החיסכון באנרגיה- משימוש בתאורת LED בתוך המקלחונים והאמבטיות עצמם ועד לראשי מקלחת המפחיתים את השימוש במים בכ-80%.

אריחים בהתאמה אישית. טכניקה של הדפסה דיגיטלית על גבי האריחים מאפשרת לבחור שכל דוגמא שרק תחפצו (צילום:יחצ)
אריחים בהתאמה אישית. טכניקה של הדפסה דיגיטלית על גבי האריחים מאפשרת לבחור שכל דוגמא שרק תחפצו (צילום:יחצ)

קשר רגשי לאריח

היותה של ספרד אחת השחקניות המובילות בעולם בתחום הקרמיקה היא פרי עמלם של העוסקים בתחום ותוצאה של שנים רבות של מחקר ופיתוח. לצד עיצובים חדשים וטכנולוגיות מתוחכמות כמו הדפסה דיגיטלית על אריחים, קרמיקה שקופה או התקנה "יבשה" של קרמיקה שאינה מצריכה שימוש בדבקים, עיקר האנרגיה מופנית כיום לפרויקט השאפתני- "פרוייקט ארבעת החושים"- הנעשה בשיתוף של משרד המדע הספרדי ואיגוד יצרני הקרמיקה והאריחים (ASCER).

הרעיון הבסיסי של פרויקט זה הוא לגרום לצרכן להתחבר לקרמיקה באופן רגשי בכל חושיו ולא לראות בו רק כמוצר פונקציונאלי, כפי שנהוג כיום. במחקר שנערך לאורך תקופה, מדדו את תגובות האנשים שבאו במגע עם קרמיקה וכימתו אותן במספרים. התוצאה נתנה להם כלי לבחינת מוצרים חדשים מקרמיקה כשדוגמא לכך אפשר לראות במערכת קירור האוויר "novel" הממוקמת על הגג ומבוססת על אריחי קרמיקה, פטנט רשום שלא היה קיים בעבר.

אין גבול לעיצובים. מימין: אריחים אלגנטיים בדוגמת קפיטונאז, משמאל: אריחי פסיפס המגיעים במגוון רחב של דוגמאות (צילום:יחצ)
אין גבול לעיצובים. מימין: אריחים אלגנטיים בדוגמת קפיטונאז, משמאל: אריחי פסיפס המגיעים במגוון רחב של דוגמאות (צילום:יחצ)

כובשים את אירופה

2008 הייתה שנה קשה לכלכלה העולמית והשפיעה בין היתר גם על ענף הקרמיקה בספרד. ממכירות ב-4.1 מיליארד יורו בשנת 2007, המציאות החדשה הביאה לירידה מתמדת שעמדה על 3.6 מיליארד ב-2008 ו-2.5 מיליארד ב-2009, אולם דווקא בהכנסות מן הייצוא חלה עלייה, נתון אשר השפיע על כל האסטרטגיה השיווקית של הענף. השוק האמריקאי כבר לא סומן כיעד מועדף לייצוא, בין היתר בגלל העדפתה של ארצות הברית להפחית עלויות ולייבא מספקים כמו מקסיקו או סין. עיקר הפעילות כיום מופנית לשוק האירופאי בו מתרחשות כ-60% מן המכירות ובראשן צרפת המהווה את מקור ההכנסות הגדול ביותר.

לא רק בבית. בניינים ציבוריים המחופים באריחי קרמיקה (צילום:יחצ)
לא רק בבית. בניינים ציבוריים המחופים באריחי קרמיקה (צילום:יחצ)

קרמיקה ירוקה

לטענת נשיא התאחדות יצרני הקרמיקה והאריחים בספרד (ASCER) מה שישמור על מעמדה של ספרד כאחת היצרניות המובילות בתחום הם שלושה אספקטים עיקריים- חדשנות, איכות ושירות לקוחות מהיר ויעיל. מבחינת חדשנות, הטרנד הירוק והידידותי לסביבה לא פסח גם על ענף הקרמיקה וכיום משקיעה ספרד את מיטב מאמציה בייצור יעיל וחסכוני יותר באנרגיה של האריחים, שימוש בחומרים ידידותיים לסביבה ופיתוח של מערכות חוסכות מים.

אלמנט חדשני נוסף הוא בהרחבת השימושים הנעשים בקרמיקה כשלמבנים הציבוריים חלק לא מבוטל מכך. כיום ישנו מגוון מאוד רחב של אריחים בשלל צבעים וטקסטורות המשמש לחיפוי קירות חיצוניים של בניינים ואף לשבילי הליכה ברחוב.

*הכתבת הייתה אורחת של חברת ASCER בולנסיה

חזור מעלה